دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

تعریف قالب‌های نوآورانه در کارهای فرهنگی از رویکردهایی است که دنبال خواهد شد

 | تاریخ ارسال: 1401/1/28 | 

۱ – چندسالی است که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و غیر از آن در قالب برنامه عملیاتی مشترک با پیشنهاد و مشارکت دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی و برنامه‌ریزی نهایی وزارتخانه و به صورت ابلاغی به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اجرا می‌گردد، تا چه میزان با این شیوه طراحی و اجرا موافق هستید؟ آیا پیشنهاد جایگزینی هم برای این طرح دارید؟

طبیعتاً میزانی از تمرکزگرایی برای برنامه‌ریزی در گستره‌ی کشوری موردنیاز بوده و نمی‌توان ضرورت آن‌ را به صورت کلی نادیده گرفت چرا که بسیاری از موضوعات صرفاً به دایره‌ی دانشگاه محدود نمی‌شوند و باید جایگاه آن‌ها را در کلانِ کشور نیز درنظر داشت. علاوه‌ی بر این نباید ضرورت همگرایی و یکپارچگی در عرصه‌ی فرهنگی را نادیده گرفت و مجموع این مسائل ایجاب می‌کند که بخشی از این تمرکزگرایی را بپذیریم اما باید به نقطه‌ی بهینه‌ی این مسئله توجه کرد چرا که بیش از اندازه شدن این تمرکزگرایی آسیب‌زننده خواهد بود و در درجه‌ی اول مانع خلاقیت و نوآوری خواهد شد.

بنابراین باید نقش ستاد و صف را بگونه‌ای تعریف کرد که دغدغه‌ها از هر دو سمت مرتفع گردد. همه‌ی این موارد را باید با پیش‌فرض فعالیت در عرصه‌ی فرهنگی و با رویکرد فعالیت‌های نرم نگریست در غیراینصورت خروجی این فرایند مطلوب نخواهد بود.

۲ – آیا قائل به اجرای برنامه‌هایی خارج از این برنامه‌های عملیاتی در دانشگاه ایران هستید؟

بله بنظرم ضرورت دارد که برنامه‌هایی خارج از این برنامه و با انطباق بیشتر با نیازهای مخاطب انجام شود.

۳ – فکر می‌کنید چند درصد از توان و پتانسیل خود و معاونت را می‌باید صرف امور اجرایی و چه میزانی را صرف امور زیربنایی و بسترسازی فرهنگی کنید؟

ابتدا باید منظور از امور اجرایی و امور زیربنایی را مشخص کرد و سپس دانست که آیا این دو مقوله‌ در مقابل یکدیگر هستند یا خیر. اما بصورت کلی باید همواره نیم‌نگاهی به برنامه‌های بلندمدت و به‌اصطلاح شما زیربنایی داشت اما در آن‌ها منحصر نشویم.

۴ -  قاعدتاً برای بسیاری از دانشجویان و دانشگاهیان جالب خواهد بود تا از ایده‌های نوین مدیر فرهنگی دانشگاه باخبر باشند. اگر امکان دارد از ایده‌هایی که در حال حاضر قابل طرح هستند برایمان بفرمائید.

در حال حاضر می‌توان گفت که ما نیاز به تحول در برخی رویکردها نسبت به کار فرهنگی در فضای دانشجویی داریم. از جمله‌ی این تحولات تسهیل کردن فضا برای فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی است و این موضوع یکی از راهبردهای اصلی‌ای خواهد بود که در مدیریت فرهنگی دنبال خواهد شد.

علاوه‌ی بر این مسئله تعریف قالب‌های نوآورانه در کارهای فرهنگی از دیگر رویکردهایی است که دنبال خواهد شد و در کنار آن فرایند بازتعریف نقش ظرفیت‌های مدیریت فرهنگی و ظرفیت‌های دانشجویی با هدف احیا و تقویت هسته‌های فعالیت دانشجویی از جمله کانون‌ها، تشکل‌ها و ... را نیز دنبال خواهیم کرد.

۵ -  آیا ایده‌های خود را در مجموعه‌های دیگری اجرا کردید؟ لطفاً مختصری از طرح‌ و برنامه‌ها و فعالیت‌های و اجرائیات مرتبط خودتان قبل از ورود به دانشگاه ایران بفرمائید.

طبیعتاً با توجه به تفاوت زیست‌بوم‌های مختلف نباید انتظار داشت که ایده‌ها در این زیست‌بوم‌ها مشابهت داشته باشند، چرا که مخاطب تفاوت داشته و ایضاً مزیت‌های هر زیست‌بوم نیز متفاوت است. در کنار این امر همانطور که عرض کردم بدنبال تعریف کارهایی با قالب‌های نوآورانه در فضای دانشگاه هستیم و این امر ایجاب می‌کند که ایده‌های جدیدی را نیز پروراند.

۶ – لطفاً نظر خودتان را راجع به این دو بیت از صائب تبریزی بگوئید:
مگشا لب سؤال که روزی فزون خورد

هر کس که در بساط جهان، بی‌دهان‌ترست

در کارخانه‌ای که ندانند قدر کار

از کار، هر که دست کشد، کاردان‌ترست

زیاد موافق انفعال و ناامیدی نهفته در پس زمینه‌ی شعر و مفهوم آن نیستم. اما خب کل شعر با ابیات قبلی اگر مطالعه شود، اثر غنی‌ای است.

۷ – لطفاً یک یا دوبیت از اشعاری که دوست دارید را با ما به اشتراک بگذارید.

شب‌های هجر را گذراندیم و زنده‌ایم / ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود

۸ – به کدام شاعر بیشتر علاقه‌مند هستید؟

علاقه‌ی بنده به شعر و شاعران بیشتر و کمتر ندارد، معمولاً برخی اشعار را از شاعران علاقمند هستم و بصورت کلی یک شاعر خاص را دنبال نمی‌کنم.

۹ – از کتاب‌ها و فیلم‌ها یا سریال‌های مورد علاقه خودتان بگویید؟

بشدت اهل مطالعه هستم و در ژانرهای مختلف کتاب می‌خوانم؛ اعم از تاریخی ( بخصوص تاریخ معاصر)، رمان‌های شاخص از نویسندگان دهه‌ی اخیر، خاطرات شخصیت‌های مختلف و برخی کتاب‌های مبنایی‌تر. عمدتاً هم فیلم‌هایی را می‌پسندم که برگرفته از  یک روایت واقعی بوده و پیام خاصی به مخاطب منتقل می‌کند.


۱۰ – آخرین باری که سینما رفتید؟

جمعه ۱۹ فروردین. تلاشم بر این است که از فضای سینما و فیلم‌های روی پرده دور نباشم.

۱۱ – به موسیقی هم علاقه‌مند هستید؟

نوع و محتوای موسیقی و نسبت آن با ارزش‌های هر کسی تعیین کننده‌ی علاقمندی یا عدم علاقمندی است.

۱۲ – آیا تا به حال در پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اید؟

بله توفیق ۴ مرتبه حضور در پیاده‌روی اربعین را تا قبل از کرونا داشته‌ام.

۱۳ - اوقات فراغت؟

مطالعه، دیدن مستند و فیلم، کارهایی است که در اوقات فراغتم انجام می‌دهم. البته مطالعه از باقی موارد پررنگ‌تر است.

۱۴ – ورزش مورد علاقه؟ تیم مورد علاقه؟

ورزش خاصی را بصورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنم و به همین دلیل هم به تیم خاصی علاقمند نیستم، اما کوهنوردی و شنا جزء ورزش‌هایی است که اگر فرصت کنم ترجیح می‌دهم در برنامه‌ام داشته باشم.

۱۵ – فکر می‌کنید برنامه‌های فرهنگی از این پس همگی به صورت حضوری برگزار بشه و یا همچنان برنامه‌ها بر اساس اجرایی شدن در فضای مجازی طراحی می‌شه؟

بنظرم بصورت کلی باید به سمت حضوری شدن فعالیت‌های پیش رفت و تلاش کرد. و از زاویه‌ی آینده‌پژوهی هم بنظرم با قوت گرفتن فعالیت‌ حضوری دانشگاه‌ها و ایضاً نزدیک‌تر شدن شرایط زندگی به شرایط پیش از وقوع کرونا، فعالیت‌های فرهنگی نیز به سمت حضوری شدن پیش خواهد رفت اما برخلاف گذشته با پیوست‌های رسانه‌ای قوی‌تری باید همراه باشد. به عبارت دیگر وزن پیوست‌های رسانه‌ای فعالیت‌های فرهنگی بسیار زیاد خواهد شد.

۱۶ – ارتباط دانشجویان با معاونت رو چطور ارزیابی می‌کنید، پیشنهادی برای افزایش تعامل با دانشجویان و فعالان فرهنگی دارید؟

با توجه به حضوری نبودن فعالیت دانشگاه‌ها تا پیش از عید ارزیابی و پاسخ متقن به این سوال ممکن نیست اما بصورت کلی باید گفت که تعامل با دانشجو و دانشجومحور بودن جزء لاینفک معاونت فرهنگی-دانشجویی است و این مسئله بخصوص در مدیریت فرهنگی ضرورت بیشتری دارد چرا که کلیه‌ی کارها بدون عنصر ارتباط انسانی انجام‌پذیر نیست، از این رو اهتمام این مدیریت نیز بصورت جدی بر تعاملی محور بودن با دانشجو در مراحل مختلف کار فرهنگی است.

۱۷ - مطلبی هست که خارج از پاسخ سوالات بخواهید با مخاطبان دانشگاهی درمیان بگذارید؟

تشکر از شما و سایر همکارانتان که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1403 بار   |   دفعات چاپ: 146 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر